wtorek, 7 listopada 2023

Czasy są jakie są

 Już w najstarszych książkach można przeczytać, że oto przyszły gorsze czasy, młodzież nie taka, jak drzewiej bywało a człowiek człowiekowi wilkiem. Jestem pewna, że każde pokolenie po przekroczeniu pewnej granicy wieku i doświadczenia ma takie uczucia. 

Niech socjologowie i psychologowie rozkmniniają,z czego to się bierze. Ja napiszę tylko, co ja czuję w temacie, bo bardzo się boję, że i mnie to dopadnie.

Nie uważam, że teraz np jest większa znieczulica. Wręcz przeciwnie. Jest coraz więcej organizacji pomagających innym, bezdomnym, uchodźcom, są fundacje wspierajace kobiety w dostępie do aborcji czy antykoncepcji, dzięki internetowi wiele osób może znaleźć i towarzystwo i grono, z którym może się utożsamiać kiedy w realu jest to dla niego trudne. Zwiększa się tolerancja wobec inności. 

Bardzo dobrze wspominam swoją młodość i widzę, że teraz młodzi ludzie żyją inaczej. Tak samo jak ja żyłam inaczej niż moi rodzice. I moje wnuki będą miały inne warunki. Czasem będzie to mniej fajne z naszego punktu widzenia. Ale czy z ich punktu też? Wątpię. 

Dzisiejsza młodzież jest w gruncie rzeczy taka sama jak my byliśmy. Tylko świat się zmienia. I dobrze. 


25 komentarzy:

  1. Dzień dobry
    \o/?\o/?
    ]_[*]_[*]_[*]_[*]_[*]_[*]_[*]_[*]_[*
    {_}>{_}>{_}>{_}>{_}>{_}>{_}>{_}>
    \~/*
    |_|?|_|?|_|?|_|?|_|?|_|?|_|?|_|?|_|?
    (_)? (_)? (_)? (_)? (_)? (_)? (_)?
    [_] [_] [_] [_] [_] [_] [_] [_]
    )_(" )_(" )_(" )_(" )_(" )_("
    [_] [_] [_] [_] [_] [_] [_] [_]
    (_)? (_)? (_)? (_)? (_)? (_)? (_)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wszystko już było, dobrze to widać kiedy się czyta np gazety z lat 20-30.

    OdpowiedzUsuń
  3. bo ja wiem, moim zdaniem znieczulica była, jest i będzie, to zależy od wychowania, towarzystwa, w jakim się dorasta i niestety indywidualnych cech osobniczych; a od znieczulicy tylko krok do zbrodni

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A zbrodnie też były, są i będą. Niestety.

      Usuń
    2. muszę sobie przypomnieć "Niemcy" Kruczkowskiego, tam były różne postawy różnych ludzi w tych samych warunkach

      no i po maratonie "polskich dróg" uwielbiam Kurasia 😁

      Usuń
  4. Znalazuam świeżutki, najnofszy film z Jodie!

    OdpowiedzUsuń
  5. Myślę, że to wynika również z tego, że młodzi ludzie tworzą własne, czasem bardzo hermetyczne grupy, subkultury, do których nie dopuszczają starszych. Mają własny język, często pogardliwy i deprecjonujący wobec starszych, no i niezrozumiały. Ja już jako bardzo młoda osoba nie starałam się odcinać od starszych, a teraz lubię czerpać z kultury młodych. To, że mam tyle lat ile mam, nie znaczy, że nie mogę lubić współczesnej muzyki, sztuki (bardzo lubię murale na przykład) itp.
    Kiedyś, dyskutując ze znajomą, powiedziałam - tak pół żartem, pół serio - że zostało to wszystko celowo tak urządzone; myślimy, że świat jest coraz gorszy, żeby mniej nam było żal go opuszczać :D:D:D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ostatnie zdanie, Ninko, dla pokrzepienia starzejacych sie dusz! :DDDD

      Usuń
    2. Tak, ostatnie zdanie wymiata!

      Usuń
    3. Myślę, że ciągle byśmy siedzieli na drzewach, gdyby nie bunt i odcinanie się młodych od starszych

      Usuń
  6. Mamy wspaniałą młodzież!

    https://twitter.com/kawecki_maciej/status/1714893746481819844

    Z ogromną satysfakcją słuchałam w TVN24 rozmowy z tym chłopcem!

    OdpowiedzUsuń
  7. A ja tam młodym zazdroszczę😄 Owszem żyliśmy inaczej, wcale nie gorzej, ale i nie lepiej, jednak rozwój cywilizacji daje więcej możliwości. Pamiętam dawno wypowiedziane przez Tuśkę słowa, mamo chciałaby tak jak ty mieć takie przyjaźnie… Ma. Może nie od podstawówki/ gimnazjum, choć ma bardzo bliską koleżankę (od przedszkola), która nawet jest chrzestną Zońci, ale od liceum. Były w 5, jedna od lat poza granicami kraju, ale w 4 wciąż są bliskie, każda robiąca karierę zawodową, mająca rodzinę, ale mają czas by się spotkać, wyjechać na wspólny kilkudniowy wypad, wspierają się… Patrząc na syna również przyjaciół ma z liceum. To są świetni młodzi ludzie. Z pasjami, rozwijający się zawodowo i spełniający się w rodzinie. I świadomi obywatele 😄 Mnie ich mądrość życiowa często zaskakuje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem, czy, zazdroszczę. Oni mają swoje problemy.

      Usuń
  8. A się płatne trollw uruchomiły

    OdpowiedzUsuń
  9. Tak właśnie myślę. Sądzę, że z wiekiem też będę tęskniła do jakichś tam "lepszych czasów" związanych z moją i męża sprawnością - to jedyny punkt odniesienia, który pozytywnie tłumaczy takie nastawienie. Reszta to dziaderstwo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, ja już tęsknię za niektórymi rzeczami. I dobrze, że się na zachodzie czym tęsknić:)

      Usuń