wtorek, 28 września 2021

Wzięli i opakowali

 Łuk Triumfalny 






Instalacja będzie trwała raptem kilka tygodni, więc w pewnym sensie mieliśmy szczęście. 

Pomysłodawcą był artysta Christo,  który opakowali już kilka rzeczy na świecie,  np Reichstag. KLIK

Pomyśl wydawał mi się dość interesujący,  do momentu, kiedy dowiedziałam się, ile kosztował. No nie zgadniecie!!

14 MILIONÓW EURO!!!

Pieniądze pochodziły od artysty ( umarł w tamtym roku,  nie zobaczył już tego dzieła).

Zaraz myślę o tym, ile studni w Afryce możnaby wykopać ...

Bardzo jestem przyziemna...

78 komentarzy:

  1. Dzień dobry :)

    \o/?\o/?
    ]_[*]_[*]_[*]_[*]_[*]_[*]_[*]_[*]_[*
    {_}>{_}>{_}>{_}>{_}>{_}>{_}>{_}>
    \~/*
    |_|?|_|?|_|?|_|?|_|?|_|?|_|?|_|?|_|?
    (_)? (_)? (_)? (_)? (_)? (_)? (_)?
    [_] [_] [_] [_] [_] [_] [_] [_]
    )_(" )_(" )_(" )_(" )_(" )_("
    [_] [_] [_] [_] [_] [_] [_] [_]
    (_)? (_)? (_)? (_)? (_)? (_)? (_)?

    OdpowiedzUsuń
  2. Zdecydowanie te pieniądze mogłyby znaleźć lepsze przeznaczenie!
    Słabo znam się na happeningach i performansach, ale sztuki i artyzmu nie umiem się w takim projekcie doszukać.

    OdpowiedzUsuń
  3. Pomysł może i ciekawy, tylko ja jestem pragmatyczną i trudno mi zrozumieć sens wydawania tyłu pieniędzy, no ale ze sztuką się nie dyskutuje tylko podziwia 😉

    OdpowiedzUsuń
  4. Ani trochę nie jesteś przyziemna! Niby jego kasa i nam nic do tego, jak chciał ją wydać, ale zdecydowanie sporo by się znalazło zastosowań tej kwoty z większą korzyścią dla ludzi i planety.

    OdpowiedzUsuń
  5. To nie przyziemność to przekonanie, że można zbawić świat. Tymczasem Europejczycy i Amerykanie kopią Afryce studnie, a na Zanzibarze powstaje budynek-kolos, drugi najwyższy na kontynencie. Może tak pozwólmy, aby inni sami o siebie zadbali.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jednak jestem po stronie Janki Ochojskiej i wspieram te studnie w Afryce. To nie umierający z braku wody Afrykańczycy budują te kolosy. Oni po prostu chcą żyć. Jak Ty i ja

      Usuń
    2. Każdy chce żyć, i do Janki nie mam nic. Niech zbiera. Wszyscy zbierają. Im bardziej zbierają, tym więcej jest ludzi w miejscach, gdzie nie ma co jeść. I znowu się zbiera. To chyba nie jest metoda, ale cywilizacja chorująca na wyrzuty sumienia jeszcze nie doszła do rozwiązania tego problemu. Ja nie uczestniczę, więc w zasadzie nie powinnam się wypowiadać.

      Usuń
  6. Cześć. Paryski Łuk Triumfalny w ogóle mi się nie podoba. Zasłonięcie go było dobrym pomysłem- czysto, schludnie. Jednak za takie pieniądze wyburzyłabym go. Wiem, wiem, mam dziwny gust architektoniczny, a Paryż bez Łuku to jak bosy szewc. Ja też, kiedy czytam o wydanych milionach na wątpliwe cele, bez których można się bardzo dobrze obejść, myślę o "głodnym świecie", o sadzeniu lasów, ratowaniu rzek, a dzisiaj można by za to kupić mnóstwo szczepionek- obojętnie czy przeciw HIV, Covid,czy grypie, ale kupić i wspomóc tych, którzy potrzebują, a ich nie stać na nie.
    No i jeszcze ten materiał z opakowania do utylizacji- dalsze zaśmiecanie świata, a to tylko kilka tygodni stoi.
    Miłego dnia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A artysta nawet tego nie dożył..

      Usuń
    2. Może potem w ten materiał opakują pałac kultury?🤣🤣🤣

      Usuń
    3. Na zawsze!
      I problem recyclingu z głowy😄

      Usuń
    4. Taaa……. Tego materiału to nie starczy nawet na ten długi nos Pinokia 🙈

      Usuń
  7. No cóż...
    My też będziemy mieć swój łuk...Sasina w Tomaszowie. Nie będziemy gorsi od Francuzów, których uczyliśmy jeść widelcem ;p
    A tak serio, to świata się nie zbawi, jeśli świat sam tego nie chce. Acz pomagać tym najbiedniejszym trzeba, gdy cierpią z powodu nieudolności włodarzy...
    Na własnym podwórku mamy również marnotrawienie kasy na różne projekty, które nawet ze sztuką nie mają nic wspólnego. Pierwszy przykład dziś z brzegu to tv puszcza- 5 mln.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma wątpliwości
      Trzeba ludziom pomagać
      Nie odpowiadają za głupotę rządzących

      Usuń
  8. Dzień dobry
    A KTO BOGATEMU ZABRONI wydać 14 milionów na opakowanie Łuku Triumfalnego?
    Osobiście, mając do wyboru wydać 70 milionów zł na wybory kopertowe, które się nigdy nie odbyły albo taką samą kwotę na opakowanie Łuku Triumfalnego wybieram opakowanie Łuku...
    Tym bardziej, że w odróżnieniu od Sasina TO mnie (podatnika) nic nie kosztowało
    A tak na marginesie...
    Wiesz ile studni w Afryce można by było wykopać za radosną twórczość Sasina?
    2 MILIARDY za rozebraną elektrownię w Ostrołęce, 70 milionów (w rzeczywistości 130 milionów, jak stwierdził NIK) za nie odbyte wybory, ileś tam MILIARDÓW związane z przekrętami w SKOK Wołomin...
    Polska, bez wydatków na Sasina, mogła by rozwiązać problem wody na całym kontynencie afrykańskim

    Krzysztof z Gdańska

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie brzmi to wesoło
      Ale się zgadzam, też wolę opakowany plik niż zawłaszczanie państwa

      Usuń
  9. i Ziemia jęczy pod odpadami, a tu (i tam, gdzie już opakowywał) tyle potem do wyrzucenia :-( reg

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja jednak widzę różnicę, aczkolwiek skutek jest ten sam. Co innego wizje twórców- malarzy, rzeźbiarzy, performansów, a co innego polityczne "głupoty" rządu.
    Jeżeli jakikolwiek rząd podejmuje "nietrafne decyzje" i wydaje na nie miliony, uważam to za marnotrawstwo polityczne kosztem podatników. I tu się buntuję. Nie usprawiedliwiam rządu, ale są działania, które według niego mają w jakiś sposób zadowolić i zadowalają grupę osób (niech tylko grupę).
    Jeżeli artysta wydaje swoje grube miliony, by... no właśnie, by najczęściej "zaistnieć", to wydaje mi się to naciągane. Tym bardziej, że w przypadku instalacji na Łuku, jest to dosłownie wywalenie pieniędzy do kosza, bo te osłony zdejmie się po dwóch tygodniach i wyrzuci na śmietnik. Czy artysta w ten sposób "zaistniał' trwale? Wątpię. Czy instalację zobaczyły szerokie tłumy, miliony ludzi? Wątpię. A odchodząc od celów charytatywnych, skoro są wątpliwości, czy nie lepiej było by przeznaczyć pieniądze na trwały cel, nich już będzie jakaś rzeźba, która pozostanie na wieki i będzie tworzyć dorobek kultury?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. On jest tutaj bardzo znany. On już zaistniał już dawno temu. Pewnie będzie się go wspominać w podręcznikach sztuki

      Usuń
  11. Inicjatywa warta uwagi. Gusty są różne. Ale to jest sztuka. Sztuki nie przelicza się na pieniądze. Nie ma co przeliczać... Taka była wizja artysty, to były jego pieniądze i mógł je spożytkować tak jak chciał. Podobne dywagacje mogą być i w takiej sytuacji: czy kupić torebkę za ileś tysięcy złotych czy kupić torebkę np. w sklepie za 5 zł. (tak mi się to przypomniało jak na jakimś blogu wyliczyli koszt ubrania Anny Lewandowskiej i autorka bloga stwierdziła, że podobną torebkę kupiła w sklepie za 5 zł....).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja się pocieszam, że czy instalacja za 14 milionów czy torebka za 10 tysięcy to przecież te koszty to pensje dla wielu ludzi
      Ktoś dzięki temu ma na chleb

      Usuń
    2. Nie neguję sztuki, dyskusja rozwinęła się w kierunku: "ile za takie pieniądze można pomóc".

      Usuń
    3. Jaskółko, ja nie neguję Twojej odpowiedzi i moja odpowiedź nie była bezpośrednio do Ciebie skierowana. Napisałam to co ja uważam na ten temat. Ponadto uważam, że mam prawo do własnych poglądów.

      Usuń
    4. Przecież ja nikogo nie atakuję, też napisałam tylko swój pogląd. I nie odebrałam Twojej, anonimowa, wypowiedzi jako odpowiedź na moją. Stwierdziłam, że dyskusja poszła w takim kierunku.
      I teraz już powiem wprost- stwierdzenie: Każdy ma prawo do własnych poglądów", jest właśnie sugerowaniem, że np, ja tak nie uważam.
      Dyskusje na blogu Rybeńki są właśnie wyrażaniem własnych poglądów i nie śmiem nikomu ich podważać. I ja też w taki TYLKO sposób wyrażam swoje poglądy.
      Zaczynam zastanawiać się, jak wyrażać swoje myśli, by nie czytrać takich uwag.

      Usuń
    5. Nie odebrałam twojego komentarza jak odbieranie innym prawa do własnych poglądów.

      Uśmiechamy się i cieszymy cieszymy cudownym dniem!

      Usuń
    6. Ano uśmiechamy się, uśmiechamy....

      Usuń
    7. Uśmiecham się często:). Jakoś tak mam.

      Usuń
    8. No to wszystkie som uśmiechniente 🤩🤩🤩

      Usuń
  12. Ale przyznam się, Rybka, do czegoś:)... A mnie od razu wskoczyła myśl. Ile do by było dla tej polskiej bidy (tej takiej bidy leniwej, co to jej się wszystko należy:().

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To kolejny trudny temat...

      Usuń
    2. Bardzo trudny i wywołujący emocje. Często (zazwyczaj) negatywne. Nie mam nic przeciwko pomaganiu, bo sama pomagam bardzo dużo. Ale pomagam starszym osobom i zwierzętom. Wg. mnie młodzi ludzie muszą i powinni pracować na siebie.

      Usuń
    3. Mnie bardzo porusza jak widzę starszych rodziców, emerytów, co ciągle finansowo pomagają dorosłym zdrowym dzieciom...

      Usuń
    4. Znam przypadki, gdzie starzy rodzice z Polski pomagają dzieciom w Niemczech, choć tam, jak powszechnie wiadomo- wielki dobrobyt i wszelaka szczęśliwośc;))

      Usuń
    5. Mnie jest ogromnie żal starszych ludzi, których na nic nie stać mimo, że całe życie uczciwie pracowali. Dlatego zawsze wybieram starszych ludzi w Szlachetnej paczce. I wkur... mnie jak się tylko mówi o pomocy (i pomaga) tym młodym i roszczeniowym nierobom.

      Usuń
    6. Anonimowa, tak, starszych schorowanych, co to z trudnem wiążą ( albo nie wiążą)koniec z końcem żal najbardziej. Ale ja też bardzo źle myślę o ludziach, którzy z pogarda i wyższości bezmyślnie wyśmiewają program 500+ wrzucając wszystkich do wora pt.patologia.Jesli ktoś tak określa wszystkich beneficjentów tego programu, to znaczy, że nigdy nie widział biedy, albo nie przyjmuje do wiadomości jej istnienia, zwłaszcza biedy dzieci, która w Polsce wciąż jest obecna.

      Usuń
    7. Ewa masz rację, nie można wszystkich wrzucać do jednego wora. Ale od czasu tego programu nie ma ludzi do pracy…. Kobiety wola zostać w domu bo zarabiały 1500 a teraz dostają 1500 i nie potrafią zrozumieć ze 1500+ 1500 to już 3000

      Usuń
    8. Ewa masz rację, nie można wszystkich wrzucać do jednego wora. Ale od czasu tego programu nie ma ludzi do pracy…. Kobiety wola zostać w domu bo zarabiały 1500 a teraz dostają 1500 i nie potrafią zrozumieć ze 1500+ 1500 to już 3000

      Usuń
    9. Trudno mi powiedzieć, nie znam statystyk, nie wiem, czy rzeczywiście program ma jakiś wpływ na rynek pracy. Wiadomo, że dzietności nie poprawił, a takie było założenie. Na pewno dla wielu rodzin to jakaś pomoc, choć oczywiście lepiej dać wędkę niż rybe, jednak dzieci bym się nie czepiała😊

      Usuń
    10. W lux 500 plus istnieje od bardzo dawna
      Bardzo doceniam
      Ale za 1500 to się nikt tutaj nie utrzyma

      Usuń
    11. ja-Ewa, wiem co napisałam o młodych i roszczeniowych nierobach i dlaczego tak napisałam. Znam ten temat z pracy zawodowej. Pomoc jest potrzebna, ale mądra pomoc.

      Usuń
  13. Czytam:" Do okrycia słynnego pomnika użyto 25.000 metrów kwadratowych srebrno-niebieskich plandek z tworzywa sztucznego oraz 3.000 metrów czerwonych lin."
    Nie wiem, jak Wy, ale ja mam już wdrukowaną "ekologię" i interesuje mnie, co z tymi plandekami po zdjęciu zrobią.
    Tyle metrów grubego tworzywa.
    Ciągle nasuwa mi się myśl- tak, jak najbardziej realizować projekty artystyczne, nawet te szokujące. Jestem za, ale tak, by nie szkodzić ani ludziom, ani środowisku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie bój się , wszystko jest już przewidziane. Będzie ekologiczny recykling

      Usuń
    2. No to fajnie, nigdzie nie znalazłam tej informacji, a z drugiej strony, przypuszczałam, iż to jest przemyślane, chociaż miałam wątpliwości.

      Usuń
    3. Tam pod łukiem chodzą młodzi ludzie i tłumacza i rozdają kawałki tego.
      Nam się nie chciało na to zużywać czasu

      Usuń
    4. Każdy recycling kosztuje. No chyba że uszyją teraz z tego spódnice i szaliki! :)

      Usuń
    5. Oczywiście, że kosztuje

      Usuń
    6. Będzie wyprzedaż na aukcji , jeszcze na tym zarobią. 😁

      Usuń
    7. Aaa
      Czyli warto było pogadać z ludziami

      Usuń
    8. Czego wyprzedaż? Szalików? 😄
      Słabo to reklamują, bo googlam i googlam co zrobią z tym materiałem i wszędzie się rozpisuje o wszystkim kto, dlaczego, za ile, a o żadnej aukcji ani słowa.
      Mogę jakiś link? Może być po francusku. Mam google translate 😂
      I baj de uej, córeczka się uczy francuskiego i śpiewa nam piosenki po francusku 😄🥰

      Usuń
  14. Czytałam o tej instalacji, ale nie za bardzo wiem jaka idea przyświecala partyście, wyrazem czego ma być to "opakowanie"?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że każdy może sobie znaleźć swoją interpretację

      Usuń
    2. Jestem za taką definicją piękna.."piękne jest to, co się komuś podoba" Mnie nie podoba się opakowany Łuk , bo wiem jak wygląda pod materiałem.Lubię performance, ale tę akurat nie, pominąwszy już ogromne pieniądze, ale artysta mógł ze swoimi zrobić co chciał.
      Bardzo dziękuję Wam za pozytywne opinie o moim wierszu.
      Długo trwało zanim zdecydowałam się na publikację tomiku.

      Usuń
    3. Ja tylko bym chciała więcej!
      Ten był naprawdę piękny!

      Usuń
    4. Ja muszę doczytać kto był kim i dlaczego akurat Witebsk. W wolnej chwili to zgłębię. Ale sam zamysł pisania szczerze podziwiam i doceniam 😀

      Usuń
    5. Wszystko się wiąże z niedzielnym postem na tym blogu
      Mark Chagall, jego prawdziwe nazwisko, notka o postaci z obrazu, czyli żonie
      Na początek to przeczytaj.

      Usuń
    6. Dzięki Olga przeczytam 😘

      Usuń
  15. Dziś była informacja o polskiej naukowczyni, która jest tuż, tuż wynalezienia leku na Alzheimera, Parkinsona i Huntingtona. Badania stanęły, bo brakuje 4 miliony PLN!!!
    I od razu myślę o wyborach kopertowych, miliardach na TVP, Ostrołęce itp itd

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Olga, też to oglądałam. To się w głowie nie mieści.
      Było mi tak smutno, że u nas te priorytety stoją do góry nogami, a rządzący marnotrawią pieniądze.
      Już się nawet nie nam siły złościć.

      Usuń
    2. Olga, to tak trochę chyba jest: po co wspierać naukę. Niewykształconymi głupolami lepiej się rządzi i kit wciska.
      Wczoraj w wyborczej było dużo o biznesach polityków aktualnie rządzących. Ktoś to nazwał mafią. Sensownie.

      Usuń
    3. Tak! Co tam nauka, co tam autorytety!
      Bardzo mnie to boli!

      Usuń
    4. Zawsze tak było i będzie. Ament 🙈

      Usuń
    5. Tak jak za PiSu jeszcze nie było

      Usuń