wtorek, 11 grudnia 2018

o pomnikach

każdy oczywiście ma prawo do włąsnej opinii
burzyć, nie burzyć
przestawiać, nie przestawiać
wieszać tabliczki tłumaczące, kto co i jak, czy nie wieszać

bo czy np 300 letni pomnik kontrowersyjnego dowódcy nie jest juz po prostu zabytkiem, którego nie wolno ruszać?

na Warszawskich Powązkach jest tzw Aleja zasłużonych, w której jest pochowany np Bierut
jedni uważają, że powinno się go przenieść
inni, że nie wypada już nieboszczyka niepokoić
ja bym wrzuciła do bezimiennego grobu
nie to, żebym mściwa była

teraz ciekawa jestem, co się stanie z pomnikiem Jankowskiego
ja bym wysadziła w powietrze
nie mam sentymentu do rzeźbionych kamieni
sprzeciwiam się upamiętnianiu kryminalistów i zboczeńców

ale to wysadzanie i burzenie to trochę taka walka z wiatrakami, czyż nie?



87 komentarzy:

  1. Dzień dobry :)

    \o/?\o/?
    ]_[*]_[*]_[*]_[*]_[*]_[*]_[*]_[*]_[*
    {_}>{_}>{_}>{_}>{_}>{_}>{_}>{_}>
    \~/*
    |_|?|_|?|_|?|_|?|_|?|_|?|_|?|_|?|_|?
    (_)? (_)? (_)? (_)? (_)? (_)? (_)?
    [_] [_] [_] [_] [_] [_] [_] [_]
    )_(" )_(" )_(" )_(" )_(" )_("
    [_] [_] [_] [_] [_] [_] [_] [_]
    (_)? (_)? (_)? (_)? (_)? (_)? (_)?

    OdpowiedzUsuń
  2. A PKiN burzyć czy nie? Ja bym nie burzyła.
    Trochę to co innego grób na cmentarzu, nawet w Alei Zasłużonych, a co innego pomnik. Przy grobie zawsze można postawić tablicę z opisem czynów, ku pamięci i ku przestrodze.
    Pomnik przestępcy zdecydowanie nie!
    Skomplikowane to wszystko bardzo, mnóstwo jest na przykład pomników człowieka, wodza, zasłużonego dla Polski, ale mającego też na swoim koncie czyny haniebne. Jak to wyważyć?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie
      I kto to ma robić?

      Usuń
    2. Wlasnie, wlasnie. Ja dlatego jestem bardziej za nie stawianiem pomników w ogóle. Szczególnie osobom ze swiata polityki.

      Usuń
  3. W tym konkretnym przypadku (pomnik ks. Jankowskiego)to zrobiłabym to samo co Rybka....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To przykład oczywisty
      A co z mniej jasnymi?
      Wielu chce zburzenia też pomników JPII. Ja jednak nie widzę w nim tyle winy co inni .

      Usuń
    2. Rybko,gdybyś widziala pomnik JPII u mnie....kurła,takiej karykatury to ze świecą szukac.Wg.mnie wystawianie komukolwiek pomnikow jest kompletną głupotą...
      Olga chyba napisala o tablicach upamiętniających-to jak najbardziej....

      Usuń
    3. Marnotrawienie kasy na pomniki mnie zawsze dołuje....przeciez ta kasa przeznaczona z zamiatem pomocy osoby chorej itd...zrobiłsby coś o wiele lepszego...niz zamieniona w posag głuchy..

      Usuń
    4. Dokladnie, pomnik kosztuje gruuuuba gruba kase, ile by za to dobrego mozna zrobic.

      Usuń
  4. Ja ogólnie nie przepadam za stawianiem pomników osobom wspólczesnym, bo wiadomo ze to jest element aktualnie panujacego ustroju, czyli silnie tendencyjny. Juz milionpiecset pomników Jana Pawla powodowalo u mnie zapasci - gdzie sie nie obrócisz tam jan pawel, czlowiek nie wie czy to deja vu czy rzeczywistosc - ale pomniki Kaczora to jest absolutne przegiecie juz.
    A Jankowskiego rozumiem postawili zanim wyszla na jaw jego "drobna, ludzka slabostka" tak?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I tak i nie
      Okazuje się że wielu wiedziało. .
      Tylko np prokuratura umorzyła śledztwo. .

      Usuń
    2. aha. Czyli znowu typowe przymykanie oka na widok koloratki. Smutne.

      Usuń
    3. Każda władza zamyka innym oczy
      Odbierasz Kroloppa?
      Kevina Spacy?
      Albo tego producenta holiłudzkiego?

      Usuń
    4. A opinie dla sledczych Lwa-Starowicza czytaly?

      Usuń
    5. https://www.newsweek.pl/polska/najgorsze-pomniki-papieza-smieszne-pomniki/bn9pdkc

      Usuń
    6. Lola,czytały...ale on sam się tlumaczył.iz nie sądził,że akurat jego opinię wezmą pod uwagę umarzając wyrok.Ponadto,Jankowskiego znal tylko z tego co wynikalo z dokumentów,bo burak nie dał się zbadać...

      Usuń
    7. Ktos wydajacy sadowa opinie jest zdzwiony, ze biora jego opinie pod uwage? Dal im na tacy to czego potrzebowali by poszlo wg planu. Mysle, ze bardziej nie bral pod uwage ze ktos kiedys mu to wygrzebie i wypomni.

      Usuń
    8. Lola,no wiesz jakoś musiał się "bronić"...żenująca ta jego obrona,to fakt...nie zapominaj ze w Polszy zamiatanie pod dywan przez lata afer pedofilskich księży bylo porządnie zamiatane pod dywan....

      A ten fragemnt L.S o klepnieciu w pupe jako oznaka sympatii itp...no ja prd...ksiądz klepiacy po pupach dzieci to jest "OK"...

      Usuń
    9. Lew mówi że to wyrwane z kontekstu było
      Ale nie wiem

      Usuń
    10. Wyrwane lub nie...to jego decyzja miala wplyw na uniewinnienie jankowskiego..

      Usuń
    11. Tu się nie zgodzę
      Jego opinia może pomogła w umorzeniu sprawy
      On mówi że była dłuższa i prokuratura wzięła sobie co jej pasowało
      Jestem pewna że mieli przykaz żeby umorzyć sprawę

      Usuń
    12. "Zachowanie polegające na całowaniu w usta, klepaniu po pośladkach, przyciąganiu mocno do siebie i jednocześnie przytulaniu do klatki piersiowej oraz głaskaniu po twarzy miały charakter publiczny. Wyżej wymienione zachowania księży wobec chłopców są dość często spotykane i w wielu przypadkach nie mają charakteru seksualnego, bywają formą okazywania bliskości"

      Wyrwane czy nie, nie wyobrazam sobie ze gdzies mozna bylo napisac, ze takie zachowania w pewnych srodowiskach sa czeste i normalne. No chyba ze w klubie pedofila.

      Na pewno i bez tego Jankowskiemu by wlos z glowy nie spadl ale dla mnie jednak jest szokiem ze taka opinia bieglego powslala.

      Usuń
    13. Zgadzam się
      Ale ciekawa jestem co było w dalszej części ekspertyzy

      Usuń
    14. Moze dalej bylo "hie, hie, zartowalem". ;))
      Tak jak za spadaj dziadu na pewno bylo "zartowalem, dobry czlowieku" :PP

      Usuń
  5. Tak jak diabel powyzej uwazam ze stawianie pomnikow wspolczesnym to blad. Niech by najpierw kurz opadl, brud wyszedl, a nie ze cialo jeszcze cieple a tu juz pomniki i nazwy ulicy stoja. To potomni po ocenie historycznej powinni stawiac pomniki.
    Co do takich jankowskich to pomniki bym usuwala, ale groby nie.
    A Palac Kultury to bym zostawila, bo tak jak mam taki kubeczek po kolezance ktora mnie rozczarowala i czasami sie zastanawim czy wyrzucic, ale taki ladny, to mowie sobie wtedy, ze dzieci nie som winne. :p I tak ten palac, to takie dziecko zlego systemu, a mnie sie ono nawet podoba. :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też bym pałac zostawiła

      A stawianie pomników żywym to już w ogóle paranoja
      JPII prosił nawet żeby mu nie stawiać...

      Usuń
    2. Pałac niech stoi, jeszzcze nie miałam okazji go odwiedzić😜

      Usuń
    3. No nie może!!!!
      Skandal, c'nie?

      Usuń
    4. Margo, wygrałaś 😁
      Książę Poniatofski niech se stoi,koń ładny😉
      Szopen i paru innych też, piękne som

      Usuń
  6. Burzenie pomników to próba zatarcia pamięci o tym jakie społeczeństwo było głupie. To nieedukacyjne. Pomnik pedofila w środku miasta? Bardzo dobrze. Nie ma znaczenia, że nie wiedzieliśmy o pedofilii, przecież ten człowiek kpił z wiernych swoim stylem życia każdego dnia, a oni pełzali przed nim jak czopki.

    Grób jest grobem, taką pełni funkcję, że pod nim jest rozkładające się ciało człowieka. Tu mam jeszcze inną myśl: skoro nie mieliśmy odwagi, żeby pokonać tego człowieka za jego życia, nie udawajmy jej po jego śmierci. Byłam na Powązkach, widziałam pomniki tych wszystkich "wielkich" - mnie nie drażnią, bo oni nie są moim wyrzutem sumienia ...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdaję sobie sprawę z tego, że może dość dziwna, ale ... mam podobną opinię dotyczącą pomników JPII: większość z nich jest ohydna, ale niech będą, niech robią na nie gołębie. Uważam, że Wojtyła lubił takie rzeczy ... w końcu nie zabronił stawiania swoich podobizn, ale pomnik nie świadczy o człowieku (chyba, że o jego pysze) ... widzę zabytkowe nepomucenki rozsiane po całym Dolnym Śląsku i myślę, że taki los jest dla pominków ludzi właściwy - jako historycznych ozdobników bez głębszego znaczenia.

      Moje ulubione pomniki to pomnik zwierząt rzeźnych we Wrocławiu i pływająca po Wiśle krakowska świnia.

      Usuń
    2. Zgadzam się co do bezsensownosci stawiania pomników
      Ale ja bym raczej jednak burzyła

      Usuń
    3. Tez lubie te zwierzeta na wroclawskich Jatkach :) Tu przynajmniej jest na 100% jasna sprawa - one nic nie maja na sumieniu, tylko my.

      Usuń
    4. Ale po co rybenko? Co to zmieni? Akt bezsensownego postawienia danego szitu został dokonany, durnie pokazali całemu światu kim są. Btw, czytałam, że rodzina Jankowskiego ma zamiar pozwać dziennikarkę ... ciekawa jestem jak daleko ta sprawa zajdzie, bo nie chodzi o samego prałata, którego robaczki już stoczyły. Żyją ludzie, któzy wiedzieli i nic nie zrobili ... podobnie jak w przypadku przedawnionych spraw, żyją biskupi, którzy przenosili winowajców na inne parafie a publicznie udają, że takich spraw nigdy nie było albo były marginalne.

      Usuń
    5. Strasznie mnie do to, że wiedzieli, nic nie zrobili i żyją sobie jak w puchu!!!!

      Usuń
    6. Ale jak grzebac glebiej, to nawet papieze wiedzieli :((

      Usuń
    7. Myślę że wiedzieli mniej niż się wydaje
      Chcę tak myśleć

      Usuń
    8. A ja nie wiem co myslec.
      Taki Bernard Francis Law, wyrzucony z Bostnu, gdy wrzod pekl i wyszlo szydlo z worka, mozna powiedziec, ze ma wiele "krwi" na rekach. Gdzie jedzie za kare? Do Rzymu, gdzie jest przyjmowany z honorami do samego konca, pogrzeb takze z honorami w Bazylice sw Piotra odprawiany przez papieza Fanciszka. Jak maja sie w tym wszystkim odnalesc ofiary? I oto jest pytanie, czy jak przyjecal do Rzymu to nikt nie wiedzial skad i dlaczego przyjechal? Gdy szykowano mu pogrzeb to tez nie wiadomo bylo co to za czlowiek?
      Ach...

      Usuń
    9. że nie wspomnę o meksykańskim biskupie M. Macielu

      Usuń
    10. http://wyborcza.pl/magazyn/1,124059,17885762,Kanalia_pod_papieska_ochrona.html

      Usuń
    11. Myślę, że papieże chcieli nie wiedzieć. Zatykali uszy i śpiewali lalalala. I nie wiem czy tego bym sobie życzyła od "obrońców" moralności, gdyby sprawa dotyczyła mnie personalnie.

      Usuń
  7. Groby na cmentarzu powinny byc nietykalne, ale np lech na wawelu to paranoja i z szacunkiem przenioslabym gdzie indziej. Pomniki to juz inna kwestia, straszna u nas moda na stawianie wszedzie i kazdemu wiec juz i ranga takuego wyroznienia licha sie zrobila ( jak z orderami, jak juz misiu dostal to troszke sie robi jak plastikowy order dla dziecka)

    OdpowiedzUsuń
  8. Groby tak, pomniki nie.....chyba, że naprawde zaslużonym, poparte wolą ludzkości, że taki chcą aby stał i cieszył oko.

    OdpowiedzUsuń
  9. Dobrze byłoby zostawić JPII w spokoju.Zrobił o wiele więcej dobrego niż złego.
    A z Wawelu przenieść Kacz. do Warszawy.
    Podobają mi się pomniki usypane z ziemi,Wandy, Kościuszki, Piłsudskiego.
    Jankowskiemu na pohybel!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No ja nie chcę go w Warszawie!!🤪

      Usuń
    2. Jako rodowita Watszawianka mowie stanowcze NIE !

      Usuń
    3. Jakie więc propozycje?

      Usuń
    4. chociaż tamtędy czasem przechodzę, to nie zwróciłam uwagi na pomnik :) za to Sobieskiego trudno przegapić :)

      Usuń
    5. Z Wawelem proponuję niech tam zostanie
      Żel by mi było Marii...

      Usuń
    6. Ciekawe, że nie zwróciłaś uwagi na pomnik Lucha

      Usuń
    7. po ja paczam pod nogi i chodniki zawodowo :p

      Usuń
    8. Ale gdzie maż tam i żona
      Prezes zapowiedział, że musi być pochowany razem z bratem.No więc????

      Usuń
  10. A niech stoi pomnik pedofila - ksiedza Jankowskiego,
    przeciez ci co stawiali ten pomnik wiedzieli bardzo dobrze kim on jest,
    a dla tych co jeszcze nie wiedza kim byl dac tabliczke wyjasniajaca.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem innego zdania, ale rozumiem

      Usuń
    2. Wiesz ja najpierw tez sie wscieklam ze postawili ten pomnik jemu i ze ciagle stoi, no i chcialam zeby usuneli, ale potem zaczelam czytac co sie dalo na internecie i nim i calym tym jego swiatku, powiazaniach i tak sobie pomyslala ze jak stoi to moze bedzie tym wszystkim zlym ludziom przypominal, taki dowod na zlo w tym pomniku.

      Usuń
    3. Ich niedługo zabraknie
      A na pierwszy rzut oka widać pomnik
      Mało kto przeczyta info o nim

      Usuń
    4. W tym przypadku nie tylko o pedofilię chodzi
      Lista przewinień jest o wiele dłuższa
      I jeśli mogę uwierzyć, że o molestowaniu mogło się mówić po kątach, ale nie było twardych dowodów, tak o reszcie spraw wiedział cały kraj

      Usuń
  11. Zmienić tabliczkę i będzie pomnik kogoś innego

    OdpowiedzUsuń
  12. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  13. telefon mi sie raz.. psuł, mam pożyczony na którym nie mam ani WA, ani FB , ani messengera, normalnie dupa, ani kulek do grania :p

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. teraz już rozumiem, dlaczego mi żyć nie wysyłasz!!!
      ;D

      Usuń
    2. żebyś wiedziała!! bez telefonu nie można pomagać! :p

      Usuń
    3. Jak żyć panie prezesie
      Jak żyć??

      Usuń
    4. ja nie wię na tym pożyczonym budzik ustawić :PP

      Usuń
    5. on ma dodatkowy guzik, który czeba wcisnonc!!!!!

      Usuń
    6. no stary!!! półtora roku ma:p

      Usuń
    7. musze go zawieśćdo autoryzowanego serwisu hjułaleja, a to mi nie całkiekm po drodze

      Usuń