środa, 1 lutego 2023

I luty...

 Lubię nazwy polskich miesięcy. W innych językach, które znam, te miesiące brzmią podobnie, February po angielsku,  Février po francusku,  Februar po luksembursku. 

A nasze są piękne o odzwierciedlają klimat roku w danym miesiącu. 

Ale już mnie trzeba było w pewnym momencie wytłumaczyć skąd luty czy październik. A młodsze pokolenie to ma duży kłopot, żeby zrozumieć. Nie szkodzi. Niech se guglajo.

Kłopot w tym, że nie do końca te nazwy odpowiadają temu, co widzimy za oknem. Zwłaszcza zimą. I to szkodzi..

Ktoś ma luty luty za oknem dzisiaj?

56 komentarzy:

  1. Dzień dobry
    \o/?\o/?
    ]_[*]_[*]_[*]_[*]_[*]_[*]_[*]_[*]_[*
    {_}>{_}>{_}>{_}>{_}>{_}>{_}>{_}>
    \~/*
    |_|?|_|?|_|?|_|?|_|?|_|?|_|?|_|?|_|?
    (_)? (_)? (_)? (_)? (_)? (_)? (_)?
    [_] [_] [_] [_] [_] [_] [_] [_]
    )_(" )_(" )_(" )_(" )_(" )_("
    [_] [_] [_] [_] [_] [_] [_] [_]
    (_)? (_)? (_)? (_)? (_)? (_)? (_)

    OdpowiedzUsuń
  2. Żeby aż tak "Idzie luty szykuj buty" to nie, ale jest śnieg, mały mróz i wieje. A spod śniegu na grządce wystają liście tulipanów i wyglądają jak płetwy rekinów na przestworze oceanu 🤪

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie luty, bo nie ma mrozu. Ale śnieg jest, jeno się topi.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nazwa lutego, pochodzi od dawnego przymiotnika o znaczeniu srogi, mroźny, ostry. Luty uchodził za najmroźniejszy miesiąc w roku. Innymi staropolskimi nazwami tego miesiąca były sieczeń lub strąpacz. To tak trochę teorii.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki
      Ja to wiem, ale nie będę się wysilać i długo pisać:pp

      Usuń
    2. Kochana od wysilania masz tu człowiekóf 🤣

      Usuń
  5. Odliczająca do wiosny1 lutego 2023 10:26

    Właśnie usłyszałam, że mają nadejść mrozy i śniegi. U mnie lutego nie ma i niech już tak pozostanie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Się okaże, co będzie. Nieczęsto spełniają się długoterminowe prognozy

      Usuń
    2. Rybcia to już niedługo , wiec mogą się spełnić :(
      ajda

      Usuń
  6. Bo my mamy nazwy ludowe(poza marcem i majem),a oni łacińskie.Ale np.Czesi to dopiero są przekręciarze - na maj mowią kveten oraz mają cerven i cervenec, nieżle tez brzmi prosinec czyli grudzień.
    Po śniegu już nie ma śladu,czuć w powietrzu marzec:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ależ po polsku słowo maić ma nasze polskie znaczenie!
      Być może najpierw była nazwa miesiąca, nie wiem, ale się spolszczyła, w innych językach tego nie ma

      Usuń
    2. Właśnie tak, maić od maja a nie odwrotnie :)

      Usuń
    3. Ale po angielsku na to nie wpadli;)

      Usuń
  7. Luty to już wiosna pełną gębą , nawet jak za zimę się przebiera. Ptaki zaczynaja śpiewać , dzień dłuższy , przyroda się budzi .
    Tak jakoś mam , ze w tą stronę łatwiej mi o optymizm ,
    w drugą gorzej - w sierpniu zaczynam lamentować 🤪
    Wiosny życzę 😘
    ajda co tożsamość zżarła

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kiedyś też tak lamentowałam
      Ale czas przyspieszył i zanim zdążę to już dzień się wydłuża 🤭

      Usuń
    2. Zdrowiej nam, Ajda, i odzywaj sie czesciej! Dlugo Cie tu nie bylo, prawda, Rybenko?

      Usuń
    3. O tym zdrowieniu mialo byc nizej, pod info Ajdy, ze na zwolnieniu, alem sie źle podpiela i co tera??? Bedzie opier...ol?

      Usuń
    4. A tam
      Mam dzisiaj dobry humor;)

      Usuń
  8. O jeżu 😱 Na przyszły tydzień nocami 6-7 st w MINUSIE !!
    Ale i tak to wiosna , tylko zima odchodząc się wkurza i jeszcze desperacko próbuje / ostatnie podrygi/ , jest już za drzwiami tylko jeszcze ich nie zamknęła 😉
    nadal ja ajda ( ostrzegam na chorobowym jestem 😜)

    OdpowiedzUsuń
  9. Luty to już prawie wiosna. Leszczyna pyli, sezon alergii rozpoczęty! 🤗

    OdpowiedzUsuń
  10. Zima jest super przytulną porom roku, bardzo jom lubię

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie fiem czy na temat 🙄

      Usuń
    2. Rybko komentarz pani Melonik z gatunku prowokacyjnych … chyba nagana fzrokowa byłaby konieczna .
      Jeszcze się to zimne , szare, ciemne poczuje zachęcone do zostania 😱I napisała to siostra z niebiańskiej cukierni 😜
      ajda ( kto mi zabrał mój wizerunek ?)

      Usuń
    3. Ajdo/siostro z niebianskiej cukierni, przybij piątke! Tez czekam na wiosne, jakniewiemco!!! I mowie Meli wypowiedzi NIEEEEEE! Choc Mele lubie:)

      Usuń
    4. Ja to chyba nie jestem normalna.
      Lubię nawet zimę
      Może dlatego, że mam kominek🫠

      Usuń
    5. Aida! Bo nie przyniosę krufek! 😁 zawsze byłam dzifolongiem Fienc nie dzifcie się Dziefczynki. Tak lubię zimę, deszcz, mgly , mzafke, śnieg, listopad , fszystko. Najgorzej z całego roku znoszę upały 🥴
      Ajduś, pofiec czy ciepłe bułeczki drożdżowe, drozdzoufki z jabłkiem smakujom lepiej latem czy zimom? Oczywista że zimom 😁
      Irmina i Ty pszecifko mnie 😱

      Usuń
    6. Rybenko, ja tesz z tych nienormalnych, choć nie mam kominka 😁

      Usuń
    7. Ja dopóki nie miałam mieszkania to w domach nie miałam kominków 😄😄

      Usuń
    8. Melus, nie przeciw Tobie, a przeciw zimie:))) A drozdzowki mnie smakuja zawsze tak samo, bo je kocham calom piersiom i calom duszom!

      Usuń
    9. Ja nie miałam ani w mieszkaniach ani w domu 😁
      Irminko, ale zimom drożdżófka z herbatkom to coś fspanialego 😁

      Usuń
    10. Meloniku , Ty mi teras powiedz jak na spofiedzi , ze lubisz to fszystko idąc na spacer , do pracy ? Dookoła zgnilizna, brut ( a po śniegu resztki to już w ogóle 🤮) , palce zamarznięte mimo rękawiczek ( dwóch par) , pierdylion ubrań na sobie ( i tak zimno) , ciemno czasem ślisko ….. i Ty to lubisz będąc NA ZEWNĄTRZ ? Czy tylko siedząc w ciepłym, miłym ,nastrojowym światłem spowitym pokoju ; z ulubioną pachnącą gorącą…..( co tam kto lubi) ; bo to wieeelka różnica 🙄
      Jakbym nie miała 🐩 i nie musiała ok 1-1,5 h spacerować , to zimą robiłabym tylko te 5-6 kroków do samochodu i może nie podałabym tutaj tasiemców 🙈
      to ja ajda

      Usuń
    11. Irmino , cukiernie to podstawa i moja wielka miłość 😱😍
      Melonik , fakt jesteś dzifolong 😜
      więc przyjmuję to jako kolejną abberację ( pierwsza to Ptasie Mleczko 🤦🏻‍♀️🤪)
      No ale chociaż przyznaj ze wiosna i lato ładniejsze (?) 🤔
      Czasem deszcz tez lubię ( wiosną , latem, jesienią ) i burze tez , ale zimę 🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️ ???
      Lato jest cudne nawet jak jest zimne , oczywiście wolę ciepłe i gorące ale estetyka zostaje zachowana nawet przy niższych temp .
      Dobra kończę . Irmino widzisz, wyczerpuję limit na pół roku 😉
      Pozdrawiam fszystkich normalnych ( co zimy nie lubią) i dzifolongi które ofszem lubiejom 😘
      wiadomo ajda

      Usuń
    12. w tym wyżej miało być : nie wypisywała bym tutaj tasiemców
      już spadam

      Usuń
    13. Aida, lubię nafet jak stojem na dyżurach na boisku (codziennie) oraz pootczas codziennych spacerów a raczej szypkich marszuf (minimum 5 f tygodniu) f kazdom pogodę. Zupełnie nie rozumiem czekania na wiosnem czy lato w takim sensie żeby uważać że zima do niczego i wystarczy jakoś przetrwać zimę czyli pool roku i już będzie dobrze. Zawsze taka byłam że lubiłam wszystkie pory roku. Moją ulubioną jest jesień, a najgorzej czuję się w upalne lato, choć lato też kocham za to że mam wakacje. Nie przeszkadza mi w ogóle szaruga za oknem, deszcz, mgły, a śnieg uwielbiam. No co ci będę fiencej pisać, jestem dzifolong i czasem mi z tym dobrze 😁

      Usuń
    14. O rany , już mnie nie ma ale muszę …. MELUŚ , drożdżówki , makaroniki , szarlotki , serniczki…
      to są ZAWSZE pyszne !! A latem lody można jeszcze 😁
      aj

      Usuń
    15. No to w sumie fajnie masz ; ja 3 -4 mieś bym przespała 😉
      to nie byłam ja , ajda pojszla

      Usuń
    16. Zima po prostu za długo trwa!1 lutego 2023 18:15

      Lody to
      Można i zimą i nawet lepiej smakują i som zdrowsze 😜
      Ale! Jagodzianki se śfieszych jagód tylko latem!!!! I tego nikt i nic nie przebije. I pierogi!!!!
      Meluś przybij piontkę, choć zimy nie lubieję ale jom akceptuję i staram się nie kfenkać, acz muszę przyznać rację Ajdzie , że inne pory roku som piękniejsze w swych kolorach i temperaturach! Jednakowoz podziwiam twą miłość do każdej.

      Usuń
  11. u mnie i snieg i mroz kilka nocy to nawet trzaskajacy mroz i w piatek znowu bedzie cos kolo 20 na minisue a w poniedzialek juz 7 na plusie.I styczen zajal 2 miejsce w histori najmniej slonecznego stycznia.

    OdpowiedzUsuń
  12. Rybko, u mnie deszcz pada caly dzien i samopoczucie do d...y!
    I snila mi sie Twoja wczorajsza torebusia/niby pies czy chomiczek albo i swinka morska:)

    OdpowiedzUsuń
  13. U mnie luty gdzieś się schował - jest kilka stopni powyżej zera, popaduje deszcz i leżą resztki styczniowego śniegu. Ale podobno ma być. Luty.

    OdpowiedzUsuń
  14. Kolejny wspaniały aktor ( dla mnie) odszedł - Leonard Pietraszak ❤️

    OdpowiedzUsuń
  15. Czy za oknem mam luty (srogie, mrozne, ostre)? Mam. Mam tez perly lodowe na galeziach drzew bo tutejszy luty to "helmikuu" (=miesiac perel). Czyz nie jest to poetycka nazwa miesiaca?

    OdpowiedzUsuń